La Dolce Vita – Az édes élet (1960) olasz film

Olvasói értékelés: (Még nincs értékelés, legyél az első!)

Federico Fellini kultikus alkotása Marcello Mastroianni és Anita Ekberg felejthetetlen alakításával rövid időre visszatér a mozikba. A digitálisan restaurált filmklasszikust szeptember 7-től országszerte számos hazai filmszínház műsorra tűzi. Olvasd tovább a film rövid tartalmát a plakát alatt!

La Dolce Vita – Az édes élet

Plakát, adatlap

La Dolce Vita - Az édes élet (1960) olasz film

Színes, olasz film, készült 1960-ben, hossza 167 perc

Korhatár: 16 év

Eredeti cím: La Dolce Vita

Forgatókönyv: Federico Fellini, Ennio Flaiano, Tullio Pinelli
Szereplők: Marcello Mastroianni, Anita Ekberg, Anouk Aimée , Yvonne Furneaux, Magali Noël, Alain Cuny, Annibale Ninchi

Rendezte: Federico Fellini

Hazai filmpremier: 2017. szeptember 7.
Magyarországon forgalmazza: Pannonia Entertainment.

A film rövid tartalma

Az epizódszerű történetekből összeálló, erősen társadalomkritikus film főhőse Marcello (Marcello Mastroianni), aki valaha komoly írói ambíciókkal érkezett Rómába, ám végül egy harmadrangú bulvárlapnál kötött ki, és a fényűző, cinikus társasági élet ismert figurája lett. Noha a hamis csillogású filmipar sztárjainak orgiáin, a letűnt arisztokrácia, az értékválságba került értelmiség, a szenzáció- és pénzhajhász tömegkommunikáció szánalmas és kegyetlen “szertartásain” egyaránt teljes erkölcsi és érzelmi kiüresedést tapasztal, végül mégis ennek a világnak adja el magát.

Nehéz ma elképzelni, hogy Fellini egyik legismertebb filmje a bemutatása idején mekkora botrányt kavart Olaszországban. A pápa nyilvánosan elítélte és obszcénnek titulálta a filmet, a Vatikán a betiltását követelte éppúgy, mint a polgári sajtó. Mindez az erőteljes társadalomkritikának köszönhető, amely áthatja a film minden kockáját: Az édes élet leleplezi a modern világ dekadenciáját, a sztárok és a médiaszereplők hatalmát, akik pár perc képernyőn töltött idő után ismertebbek az igazi művészeknél és értelmiségieknél.

A feldúlt hangú kritikák ellenére – vagy éppen azért – a film óriási sikert aratott, mérföldkő lett Fellini életműve alakulásában és egyúttal a modern európai filmművészetben is. Cannes-ban megkapta a Legjobb filmnek járó Arany Pálmát, később a Legjobb jelmez és díszlet Oscar-díját és világszerte kasszasiker lett, megdöntve az Elfújta a szél évtizedes nézettségi rekordját.

Talán ez volt az első alkalom – Charlie Chaplint leszámítva – hogy egy rendezőből szupersztár válhatott. Az édes élet fogalommá vált: a szépség, a szerelem, az elzüllés, a bomlás szimbólumává. Az olasz paparazzi kifejezés például a film egyik szereplője, egy Paparazzo nevű fotós megjelenése óta használatos, a jelenet pedig, amikor Anita Ekberg a Trevi kútban pancsol, a mai napig a filmtörténet egyik legikonikusabb képévé vált.

“A La Dolce Vita sokkal több, mint egy művészeti alkotás – valódi filmtörténeti mérföldkő, mely az olasz és európai társadalom legjelentősebb változásait ábrázolja.”– írta Peter Bondanella, az Olasz mozi története c. könyv szerzője. Az, hogy Fellini rátalált a hagyományos történetmeséléshez képest egy lazább, epizódszerű építkezésre, és dramaturgiája fő eszköze nem a lineáris történetvezetés, hanem az epizódok egymáshoz kapcsolása, a film „komponálása” lett, felszabadító erővel bírt sok más filmesre, a korszerű filmnyelvre magára is.

Az édes élet a filmklasszikusok újra-bemutatására specializált Pannonia Entertainment forgalmazásában kerül ismét a hazai mozikba. A vetítési helyszínek részletes listája a https://facebook.com/PannoniaEntertainment oldalon olvasható.

Jelenetfotók – Képek

La Dolce Vita - Az édes élet jelenetfotó 1

La Dolce Vita - Az édes élet jelenetfotó 2
La Dolce Vita - Az édes élet jelenetfotó 3

Fotók: Pannonia Entertainment

Filmelőzetes

Ország:
Ez tetszik, ezt megosztom!

Hasonló filmhír, filmajánló


Scroll to top