Pálfi György filmekről, tervekről

By | 2014. július 20. vasárnap
Olvasói értékelés: (Még nincs értékelés, legyél az első!)

Pálfi György filmrendező abból az alkalomból beszélt az MTI-nek a Szabadesés című filmjéről, valamint a megvalósítás előtt álló Toldi filmtervéről, hogy a Karlovy Varyban múlt hétvégén véget ért nemzetközi filmfesztiválon három díjat is elnyert a dél-koreai támogatásból forgatott filmje.

Hirdetés:
Pálfi György filmrendező interjút ad Mézes Gergelynek, az MTI újságírójának egy budai kávézóban 2014. július 16-án. A Karlovy Vary-i nemzetközi filmfesztivál versenyprogramjának zsűrije Pálfi Györgynek ítélte a legjobb rendező díját és különdíjjal is jutalmazta Szabadesés című filmjét, emellett az Europa Cinemas mozihálózat is díjazta az alkotást.

Pálfi György filmrendező interjút ad Mézes Gergelynek, az MTI újságírójának egy budai kávézóban 2014. július 16-án. A Karlovy Vary-i nemzetközi filmfesztivál versenyprogramjának zsűrije Pálfi Györgynek ítélte a legjobb rendező díját és különdíjjal is jutalmazta Szabadesés című filmjét, emellett az Europa Cinemas mozihálózat is díjazta az alkotást.

A Karlovy Vary-i fesztivál versenyprogramjának zsűrije Pálfi Györgynek ítélte a legjobb rendező díját és különdíjjal is jutalmazta a filmet, emellett az Europa Cinemas mozihálózat is díjazta az alkotást.

“Sorra kapja a film a fesztiválmeghívásokat, rengeteg érkezett a világ minden tájáról” – mondta el az MTI-nek a Balázs Béla-díjas alkotó. Megjegyezte: egyáltalán nem számítottak díjra, már azt is nagy elismerésnek vették, hogy beválogatták a Szabadesést a versenyprogramba.

A 80 perces játékfilm rekordgyorsasággal készült: az ötlet 2013 novemberében született meg, a januári forgatást februárban a vágás, márciusban az utómunka követte. A munkát a dél-koreai csondzsui filmfesztivál 100 ezer dolláros támogatása tette lehetővé, a fesztiválnak mindössze annyi kikötése volt, hogy szerzői nagyjátékfilmet forgasson Pálfi György.

“Egy dél-koreai kisvárosból felhívnak azzal, hogy látták a filmjeimet és szeretnének támogatni… Ilyen csoda csak egyszer van az életben” – fogalmazott a rendező.
Véleménye szerint a gyorsaság meghatározta a film szerkezetét is, amelynek kerettörténetét egy zuhanás adja, a “szabadesés” közben pedig a néző bepillanthat hét lakásba. Kiemelte: a feszített tempó a munka előnyére vált. “Egy lendülettel lehetett megcsinálni, nem kellett folyton megtorpanni különböző bürokratikus okok miatt” – mutatott rá, hozzátéve, hogy így rengeteg improvizációval dolgoztak. “Ez döntések sokaságát jelenti. A rendelkezésre álló idő miatt ráadásul nem mehettünk vissza, szépíteni csak a következő döntéssel lehetett. Nagyon jó játék volt az egész, engem nagyon inspirált” – árulta el.

Szabadesés - Molnár Piroska

Szabadesés – Molnár Piroska

Pálfi György úgy vélte, hogy a Szabadesés szétfeszíti a hagyományos játékfilmek dramaturgiáját. Szerinte bár a néző hét történetet ismerhet meg, az alkotás mégsem rövidfilmek egymásutánja, hanem egységet alkotó játékfilm.

Kiemelte: az, hogy Szász János A nagy füzet című filmjével tavaly Kristály Glóbuszt nyert Karlovy Varyban, azt mutatja, hogy Magyarországon a filmesek értéket teremtenek. “Persze, csak ha hagyják” – tette hozzá utalva a Toldi című nagyszabású filmtervére, amelynek forgatása hónapok óta tolódik.

Pálfi György álma a Toldi

“Folyamatosan próbálom meggyőzni a filmalapot, hogy tudok és szeretnék is filmet készíteni” – fogalmazott az alkotó, aki kiemelte: a filmes szervezet valamennyi kérését teljesítették, a gyártási támogatásról mégsem sikerült döntésre jutniuk. Hozzátette: július végére találkozóra hívták a Magyar Nemzeti Filmalaptól, ami reménykeltőnek tűnik, hiszen sikerül kimozdulni az október óta tartó holtpontról.
A rendező különösen azt nehezményezi, hogy Andrew G. Vajna, a filmipar megújításáért felelős kormánybiztos nem bízik abban, hogy meg tudná rendezni a film akciójeleneteit, ezért azokat egy másik rendezőre, sajtóinformációk szerint egy kaszkadőrre bízná. Megjegyezte, hogy a Toldi számára nemcsak egy munka, hanem gyerekkori álma megvalósulása is, ezért “kézműves gondossággal” szeretné felvenni a jeleneteket. Azt elfogadná, hogy valaki más rendezze ezeket a részeket, de szeretne jelen lenni, ha másként nem, mint “minőségellenőr”. A filmalap ugyanakkor csak olyan gyártási tervet hajlandó támogatni, amely kiköti, hogy nem is lehet jelen a forgatáskor, ami számára elfogadhatatlan.

Arra a kérdésre, hogy milyen szereplőgárdában gondolkoznak, a rendező elmondta: mivel már több mint egyéves csúszásban vannak, mindenkit újra kell castingolni. Toldi szerepére magyar színészt szeretne felkérni, mivel a film magyar pénzből forog.
Felidézte, gyerekkori álma, hogy szórakoztató kalandfilmet forgasson, a Toldi pedig ideális választás, hiszen Gémes József festményanimációján kívül nem készült belőle feldolgozás. Ezúttal is a három rész – Toldi, Toldi estéje, Toldi szerelme – együtt adja a forgatókönyv alapját.

“Úgy éreztem, hogy a Toldi sok lehetőséget ad arra, hogy kardozzunk, akciózzunk, szerelmesek legyünk, szórakoztassuk az embereket. Szeretnénk elmondani, hogy miért lett Toldi a mi hősünk, egy igazi magyar hős, de arra is rákérdezünk, hogy mit jelent ma az, hogy hős” – magyarázta, hozzátéve, hogy szerinte a vitéz nem letisztult karakter, többségében gyorsan, érzelmi alapon dönt. Megjegyezte, hogy miközben Arany János ezeket a hibákat erénnyé kovácsolja művében, ők vívódó karakterként ábrázolják.
Hozzátette: a leglényegibb elemekben hűek maradnak Ilosvai Selymes Péterhez és Arany Jánoshoz.

“Ahogy Arany új formába öntötte és bontotta ki a művet, úgy 150 évvel később mi is új, filmnyelvi formát keresünk neki, de közben hűek maradunk az alapokhoz” – fogalmazott Pálfi György.

Forrás: MTI

 

Ha tetszik, jelezd nekünk:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

3 × egy =